Mobilná appka je základom mobilného bankovníctva

by spravca

Súčasné moderné bankovníctvo využívajúce možnosti inteligentných smartfónov sa stáva bežnou súčasťou nášho každodenného života. Prispieva k tomu nielen narastajúca popularita smartfónov, ale aj snaha bánk a finančných inštitúcií priblížiť sa svojim klientom. Mobilné aplikácie, vďaka ktorým dokážete spravovať svoje financie rýchlo, prehľadne a z mobilu, nie sú ničím nedostupným.

Mobilná banka vo vašom vrecku alebo kabelke má samozrejme množstvo výhod. Konkurenčný tlak a požiadavky samotných klientov nútia jednotlivé banky, aby svoje mobilné appky neustále rozvíjali a zdokonaľovali s dôrazom na bezpečnosť ich používania.

Je smartfónové bankovníctvo bezpečné?

Od spustenia prvej mobilnej aplikácie na jar 2011 sa jednoznačne ukázalo, že počet stiahnutých aplikácií za krátke obdobie neskutočne narástol a že banka vo vrecku má svoj potenciál a budúcnosť. Pôvodné verzie mobilných aplikácií sú postupne doplňované novými, proaktívnejšími funkciami, ako sú transakcie alebo zostatky na vašom účte, sledovanie poplatkov a výdavkov.

Môžete sedieť niekde na letisku či s priateľmi pri káve a s pomocou vášho smartfónu môžete zrealizovať v priebehu niekoľkých minút rýchle platby cez mobilnú appku. Mnohé mobilné aplikácie umožňujú prevod financií bez zadania čísla účtu alebo preplatenie šeku pomocou fotoaparátu v mobile. Rýchle platby cez mobilnú appku sa dajú jednoducho zrealizovať bez toho, aby ste si pamätali číslo svojho bankového účtu. Peniaze môžete posielať komukoľvek, koho máte uvedeného vo svojom smartfóne na zozname. Správa účtov prostredníctvom smartfónu so stiahnutou mobilnou aplikáciou sa dnes nielen mladými ľuďmi vníma ako štandardná súčasť elektronického bankovníctva. Ale čo v situácii, keď sa stratí smartfón a vaša mobilná banka sa dostane do cudzích rúk a dokonca do cudzieho vrecka či kabelky?

Smartfón zjednodušuje komunikáciu s bankou

Smartfónové bankovníctvo má mnoho výhod, ktoré súvisia s jednoduchosťou, praktickosťou a dostupnosťou tohoto komunikačného kanála s vašou bankou. Drvivá väčšina z nás má neustále mobilný telefón po ruke, je s nami doma, na cestách a v zamestnaní. Aj vďaka stiahnutej mobilnej aplikácii máte prístup k svojmu bankovému účtu prakticky kdekoľvek a odkiaľkoľvek.

Pre mnohých používateľov však existujú určité dôvody, prečo sa obávajú alebo zamietajú nainštalovať si mobilnú appku svojej banky do smartfónu. Zamýšľajú sa hlavne nad bezpečnosťou finančných transakcií a aj tým, čo potom, keď sa stratí smartfón. Ak žijete život na cestách, podnikáte, presúvate sa z miesta na miesto, potom mobilné bankovníctvo sa môže zdať ako ideálny spôsob, ako sledovať vaše financie. Ale je to úplne bezpečný spôsob, ako spravovať svoje peniaze?

Bezpečnosť a dôveryhodnosť na prvom mieste

Spoľahlivé zabezpečenie mobilného bankovníctva súvisí hlavne s bezpečnosťou samotného telefónu. S pomocou svojho smartfónu a mobilnej aplikácie je vám umožnený priamy prístup k bankových účtom. Znamená to však, že váš účet môže byť za určitých výnimočných okolností prístupný každému, kto sa dokáže dostať k vášmu telefónu. Obavy z bezpečnosti sú vždy na mieste, ale je vhodné si aj uvedomiť, že smartfóny na našom trhu sú stále bezpečnejšie a ich výrobcovia prichádzajú s novšími modelmi. Zároveň lepšia antivírusová ochrana smartfónov pomáha udržiavať vaše financie v bezpečí.

Prvé smartfóny umožňovali spustenie iba jednej mobilnej aplikácie naraz, to zastavilo spustenie iných programov či škodlivého softwéru na pozadí a počas používania aplikácie mobilného bankovníctva to predstavovalo menšie bezpečnostné riziko. Dnešné mobilné telefóny, ktoré vám umožňujú prístup k viacerým aplikáciám súčasne, predstavujú väčšie riziko, keď ich používate na prístup k bankových účtom. Je to preto, že pri multi-taskingu je väčšia šanca, že škodlivý softvér môže bežať na pozadí bez vášho vedomia.

Čo urobiť, ak vám bol smartfón ukradnutý?

Záujem podvodníkov a organizovaných skupín kriminálnikov o získanie prístupu k bankovým účtom sa zvyšuje aj s počtom používateľov mobilného bankovníctva. S nárastom počtu smartfónov sa zvyšuje záujem niektorých skupín o porušenie ich bezpečnosti. Z tohto dôvodu vznikajú rôzne antivírusové a antispywarové aplikácie na zníženie rizika. Banky preto budú musieť silne investovať do bezpečnosti týchto riešení.

Mobilné bankovníctvo pravdepodobne úplne nenahradí služby na kamennej pobočke. Má však veľký potenciál na zjednodušenie komunikácie banky s klientmi. Na druhej strane banky presvedčené o spoľahlivosti ich aplikácií, často znižujú tzv. zatemnenie prihlásenia alebo úplne zanedbávajú multifaktorovú autentifikáciu. Všetko je o správnej rovnováhe medzi komfortom a bezpečnosťou. Ale čo urobiť, keď sa stratí smartfón práve vám? Čo robiť, keď zistíte, že vám bol ukradnutý váš telefón?

A vy ste akurát dnes dopoludnia zrealizovali rýchle platby cez mobilnú appku z vášho podnikateľského bankového účtu? Odpoveď je jednoznačná. Kontaktujte vášho poskytovateľa mobilných sietí čo najskôr. Mobilný operátor okamžite zablokuje váš smartfón tak, aby sa stal nepoužiteľným. Pokiaľ sú vaše heslá alebo prihlasovacie údaje stále zabezpečené, potom nikto, kto má váš telefón, nebude mať prístup k vášmu mobilnému bankovníctvu.

You may also like